Nördlingen,
een oude stad, heeft een aantal poorten. Dat niet iedere poort naar het
eisenbahnmuseum leidt wordt mij snel duidelijk.
"Bij het station", is het advies
van plaatselijke stedelingen en parkeren in de garage daar. Inderdaad, het
klopt, maar de ingang naar het museum ligt aan de andere zijde van het station.
En dat is best een flink stuk lopen. Toch de auto uit de garage gehaald en
de omweg met de auto afgelegd. Naast de ingang van het museum is voldoende
parkeerruimte. Het aantal bezoekers is dan ook op één hand te tellen. Met als
positief gevolg dat de man achter de balie alle tijd heeft mijn vragen te
beantwoorden en een stukje geschiedenis van het museum te vertellen. De
geschiedenis van de huidige vestiging van het museum is lang. Al in 1849, vond het
onderhoud van locomotieven en wagons hier plaats. De werkplaatsen dateren uit
de tijd van vóór 1900. Eind van de jaren 30 werden de locomotievenloodsen
verlengd en de draaischijf aangelegd. Tijdens luchtaanvallen in de jaren 1944
en 1945 zijn grote delen van de werkplaatsen vernietigd. Alleen de werkplaats
en de watertoren bleven wonder boven wonder gespaard. De faciliteiten werden
herbouwd in de jaren tot 1949 en gedeeltelijk gemoderniseerd. In 1985 nam het
Bayerische Eisenbahnmuseum de gedeeltelijk ontmantelde faciliteiten
over. Vanaf dat moment is een groot aantal vrijwilligers bezig om het
complex aan de eisen van de tijd in te richten. Zo is een aantal spoorlijnen
verlegd, se stoomlocomotieven-loodsen aangesloten aan de draaischijf en twee
nieuwe waterkranen geïnstalleerd. De huidige steenkolen faciliteit is het
volgende project dat wacht op vernieuwing, aldus de man achter de
balie. Tijdens
het wandelen over het complex wordt je geen strobreed in de weg
gelegd. Je kunt overal bij, vragen naar de soms al bekende weg. Aan
stoomlocomotieven wordt gesleuteld, gelast en geschilderd door enthousiaste
vrijwilligers. Maar, als je ziet wat er staat om gerestaureerd te worden, dan staat hier voor zeker 100 jaar werk. De man achter de balie twijfelde geen moment toen hij als antwoord gaf: es geht well, aber nicht zu snel.
En dan hebben we het nog niet gehad over wat er nog in de beplanting ligt verstopt.
Het komt zeker goed. Een locomotievenloods staat vol met als nieuw lijkende machines. Een lust voor het oog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten